This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

Съновидение

С тази статия слагаме началото на обещаната през миналия месец на страницата на E-lect във Facebook кратка поредица, посветена на най-новото от света на интерактивната литература у нас. Ако случайно не знаеш, интерактивните книги – или, както са по-известни, книгите-игри – са онази литературна форма, която дава възможност на читателите да определят чрез изборите си развитието на историята и извежда същата тази история до различни завършеци – някои положителни, а други – не чак толкова.

Книгите-игри придобиха огромна популярност в България в началото на 90-те и в продължение на пет-шест години бяха пазарен хит, а с тях израснаха много от хората от моето поколение. В края на десетилетието обаче славата им залезе и те изчезнаха от книжарниците (които, ако си спомняш, по онова време се разполагаха върху сгъваеми масички и изоставени сергии за зеленчуци).

Около десетилетие по-късно група ентусиасти започнаха с опитите да възродят интерактивните книги от детството ни. Началото бе поставено през 2011 г. от моя приятел Александър Торофиев, чиято книга „Котаракът и Черният Нарцис“ съм ревюирал тук (както ще забележиш, преди с него да се познаваме). Той бе в основата и на двата сборника под заглавие „Призвание герой“ (за част I кликни тук, а за II – тук), както и на наскоро появилия се превод на книгата на Иън Ливингстън „Кръвта на зомбитата“ (Blood of the Zombies в оригинал).

Малко по-късно друг мой приятел – Николай Гьошев – стартира инициатива за нова книга от най-популярния български автор на интерактивна литература през 90-те Майкъл Майндкрайм, която за отрицателно време набра шестте хиляди лева, необходими за реализацията на проекта. Освен това през миналата година бял свят видяха първата част на подготвяния отдавна исторически проект на Георги Караджов, която можеш да намериш в книжарниците под заглавие „Калоян и златният печат“, и великолепната приказка-игра „Голямото приключение на малкото таласъмче“, излязла изпод клавиатурата на Никола Райков.

Днес по всичко личи, че усилията на Александър, Николай, Георги, Никола и други стари почитатели за възраждане на интерактивната форма се увенчаха с успех и през 2014 вече излязоха три нови книги-игри, а до края на годината се очакват около два пъти по толкова.

А сега да поговорим за Съновидение.

От гледна точка на хронологията, Съновидение е втората книга-игра на пазара през тази година. Нейното издаване е плод на огромните усилия на Николай Гьошев, който е отговорен за превода и цялостния вид на произведението, както и за осигуряването на възможно най-добрия редакторски екип на българския му вариант (в който аз имам скромна роля), за да може финалното издание, достигнало до теб, да ти достави възможно най-голямо удоволствие.

От гледна точка на автора и родината си, Съновидение е рожба на въображението на французина Емануел Керо и представлява една от най-добрите творби на съвременната френска интерактивна литература (носител е на наградата Yaztromo за 2010 г.).

От гледна точка на жанра, книгата е интригуващ – макар и не дотам успешен – опит за смесване на хорър, мистерия и приключение, вдъхновен, според по-запознати от мен, от творчеството на Хауърд Лъвкрафт.

Що се отнася до историята, Съновидение ще те пренесе (изненада!) в съня на главния си герой и там ще те сблъска с… Е, няма да казвам с какво ще те сблъска, за да не разваля възможността да го научиш сам.

От гледна точка на техническите детайли, със своите около 25 000 думи, събрани в рамките на точно 100 номерирани глави (които в книгите-игри се наричат епизоди) Съновидение е средно голяма новела, която можеш да намериш в книжарниците на цена от 7 лв.

В поредицата следва: „Още по-голямото приключение на малкото таласъмче“ от Никола Райков.

Коментирай